GPX Medical AB (publ) (GPXMED) meddelar idag att de fått en ny storägare, Cardeon AB (publ) (Cardeon) då bolagets huvudägare, Norsk Elektro Optikk AS (NEO), har sålt hela sitt innehav i GPXMED. Cardeon blir därmed storägare och kontrollerar 25 procent av aktierna i GPXMED och välkända privatinvesterare inom Life Science har köpt NEOs resterande 6 procent i GPXMED. Samtliga nya ägare har övertagit NEOs rådande lock-up avtal. NEO är fortsatt teknisk partner till bolaget där samarbete fortsätter enligt plan. Cardeon är ett investeringsbolag som är nischat mot medicinteknik med tio andra Life Science bolag i sin portfölj varav fyra är noterade.

Märta Lewander Xu, styrelseordförande för GPX Medical, kommenterar:

”Vi välkomnar Cardeon som storägare i GPX Medical och ser dem som en strategisk partner för att bygga bolaget vidare. Vi uppskattar Cardeons långsiktighet som ägare och erfarenhet inom avancerad medicinteknik, och ser fram emot att tillsammans fortsätta utveckla bolaget på vägen mot kommersialisering.”

Masoud Khayyami, styrelseledamot och grundare i Cardeon, kommenterar:

”GPX Medical är ett innovativt medicinteknikbolag som utvecklar en viktig produkt för den neonatala intensivvården med stor potential på en betydande global marknad. Vi tror starkt på bolagets ledning och det kommersiella fokus som bolaget har. Som långsiktiga ägare är vi glada över möjligheten att ta in det här innehavet i vår portfölj och stödja GPX Medicals väg mot kommersialisering och global marknadslansering.”

Erik Rosen, styrelseordförande för NEO, kommenterar:

”Som den första externa investeraren i GPX Medical har det varit ett nöje att se bolaget successivt byggas upp från tidig innovation till ett självständigt bolag med en stark ledning, organisation och produkt. Inför bolagets kommande kommersialisering ser vi att Cardeon som erfaren och långsiktig Life Science-investerare på många sätt kan bidra till GPX Medicals fortsatta tillväxtresa. Vi fortsätter att vara en del av GPX Medical som strategisk teknikpartner.”

Kort om Cardeon

Cardeon är ett svenskt investeringsbolag som utvecklar nordiska innovativa företag och startups inom medicinteknik och Life Science. Bolagets portfölj innefattar bland annat noterade Spectracure, Lumito och Prolight Diagnostics samt ett flertal onoterade innehav.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här: Pressmeddelande