Lund, Sverige, 16 oktober 2020 kl. 09:00 CEST

Den 15 oktober 2020 lämnade GPX Medical in en internationell patentansökan till Patent Cooperation Treaty (PCT) för en strategiskt viktig uppfinning. Patentansökan avser en helt ny uppfinning som underlättar för spektroskopiska mätningar genom optiska fibrer och är av betydande värde för GPX Medicals medicintekniska utrustning NEOLA, Neonatal Lung Analyser, för kontinuerlig övervakning av för tidigt födda barns lungor. Ansökan har efter första granskning av PRV under prioritetsåret bedömts ha möjligheten att leda till ett globalt patentskydd som varar 20 år från inlämningsdatumet 2020-10-15.

En viktig komponent i NEOLA är kontinuerlig övervakning av lungorna hos för tidigt födda barn genom att mäta ändringar i lungvolym och syrgaskoncentrationen direkt i lungan. Den nya uppfinningen som avses i PCT-ansökan är kopplad till en fiberlösning som är essentiell för att leda ljuset till patienten och kommer att förbättra NEOLA:s förmåga att mäta viktiga parametrar. NEOLA övervakar patienten kontinuerligt så att komplikationer såsom lungkollaps kan upptäckas i realtid och vårdpersonal kan larmas.

– Den helt nya uppfinningen är ett tydligt bevis på den tekniska höjden hos GPX Medicals utvecklingsteam och kommer att ytterligare förbättra NEOLA. Ett globalt patent är av betydande strategiskt värde och patentansökan är en viktig milstolpe för att skydda vår teknologi och för vår resa mot att revolutionera neonatalvården, säger Hanna Sjöström, vd för GPX Medical.

Patent Cooperation Treaty, PCT, är en internationell överenskommelse som ger ett bolag möjlighet att med en enda ansökan få nyhetsgranskning och preliminär patenterbarhetsbedömning utförd av en myndighet för cirka 150 medlemsländer. PCT administreras av FN-organet World Intellectual Property Organization som har sitt säte i Genève.

För ytterligare information, kontakta:
Hanna Sjöström, vd GPX Medical, tel: 0760-10 71 16, e-post: hs@gpxmedical.se

Länk till pressmeddelandet i sin helhet: Pressmeddelande

____________________________________________________________________________
GPX Medical AB (publ) utvecklar medicinteknisk utrustning för kontinuerlig övervakning av lungorna hos för tidigt födda barn. Omedelbar detektion av komplikationer ger möjlighet till tidig behandling och förbättrad vård. Den patenterade teknologin är baserad på en spektroskopisk metod utvecklad vid Lunds Universitet i Sverige. Metoden har även potential för diagnostik av bihålor. Bolaget grundades år 2016 som ett helägt dotterbolag till Gasporox AB (publ.) och är noterat på NASDAQ First North Growth Market (ticker: GPXMED) . Se mer på www.gpxmedical.se.

GPX Medical AB is revolutionizing neonatal intensive care with NEOLA®, a medical device that can offer continuous lung monitoring and real-time alerts of life-threatening complications using a cutting-edge technology that measures lung volume changes and oxygen gas concentration. NEOLA® has the potential to provide better care, fewer days in intensive care and healthier lives for preterm born infants. Founded in 2016 and headquartered in Lund, Sweden, GPX Medical is building on a historic Swedish legacy of medical technology innovation and invaluable contributions to global health care.

GPX Medical AB